Stichting KUS

KUS brengt kunst in de samenleving en de samenleving in de kunst.

Stichting Kunst van Samenleven ofwel Stichting KUS

wil er aan bijdragen dat mensen en groepen met allerlei achtergronden elkaar ontmoeten. Ze gebruikt daarbij kunst: beeldend, dichters, muzikanten. De organisatie bestaat uit vrijwilligers. Bij elk project wordt samengewerkt met maatschappelijke organisaties en kunstenaars.

Activiteiten in 2019

KUSguerilla

We voeren KUSguerilla activiteiten uit op straat of binnen, in centrum of wijken, bij organisaties of elders. KUSguerilla activiteiten stellen met behulp van kunst (met duidelijke kwaliteit) het samenleven (het fijne en het zware, de kus en de guerilla) aan de orde op leuke, bijzondere en vaker eenvoudige manieren.

Van 28 oktober t/m 1 november bezoekt Diederik Grootjans met een groep tekenaars/schilders 5 wijken. Zij gaan tekenen wat hen opvalt. Met omstanders wordt hierover gepraat door KUSvrijwilligers. De werken worden daarna in een ontmoetingsruimte in de buurt opgehangen om ook daar gesprekken te bevorderen.

Maandag 28 oktober Lindenholt, 13-16 uur vanaf Wijkatelier Lindenholt

Dinsdag 29 oktober Meijhorst, 13-16 uur vanaf Wijkcentrum Dukenburg

Woensdag 30 oktober Hatert, 13-16 uur vanaf Wijkcentrum Hatert

Donderdag 31 oktober Centrum, 13-16 uur vanaf Bibliotheek De Mariënburg

Vrijdag 1 november Lent, 13-16 uur vanaf De Ster

Info en opgave: d.grootjans@gmail.com, 06-18885898

Er is een groepje dat met hulp van Loesje-coach oneliners over samenleven maakte en in de stad verspreidt.

Vanaf september zijn er activiteiten met de Vredesdraak.

Op het eind van het jaar of begin volgend jaar wordt een bijzondere muziekactiviteit georganiseerd.

Wil je meedoen en/of weet je een plek waar een KUSguerilla activiteit leuk zou zijn? Laat het weten.

KUSfeest

We organiseren een KUSfeest op 24 november in Amanné in de Tweede Walstraat. Hierbij nodigen we breed uit maar in het bijzonder alle kunstenaars en organisaties die zich bij KUS thuis voelen. Met lekker eten uit verschillende culturen, veel optredens en bijzondere ontmoetingen. Met o.a. een Molukse rijsttafel, muziek en dans van de Molukse gemeenschap Hatert, dans en muziek van de Syrische Mawteni Foundation, gedichten van Gaiane Abrahamian van de Armeense Vereniging VAN, en.

Vredesambassadeurs met Vredesdraak en Vredesgedichten

Vredesactiviteiten

KUS organiseerde mede de Vredesweek van 21-29 september. Thema Vrede over grenzen. KUSvrijwilligers Frans en Mariët zijn in 2019 en 2020 vanuit KUS Vredesambassadeurs en organiseerden samen met anderen de openingsactiviteit bij de vredesvlam op 21 september, een afsluitende vredeswandeling op 29 september, optredens met Vredesdraak en samen met Huis van Compassie -die Vredesambassade is- een Vredesetentje. Ook was  er  een KUS workshop oneliners over vrede, die we in de stad verspreiden.

Samen met bezoekers van het Huis van Compassie maakten we een Vredeskunstwerk  dat in de Vredesweek onthuld werd en waarmee KUS de wijken ingaat.

Compassie

We werken samen met Stad van Compassie (dat is Nijmegen sinds 2018) en organiseren mede de Dag van Compassie 2 november. Met bijdrage van de Vredesdraak voor kinderen.

In het Huis van Compassie hangt vanaf 4 oktober een KUStentoonstelling, met KUSteksten  en portretten van Frans Eppink.

Portretten in Brug

Er worden net als in 2018 vertegenwoordigers van sociale organisaties geïnterviewd en door Frans Eppink gefotografeerd. Deze portretjes worden gepubliceerd in weekblad de Brug (onregelmatig, afhankelijk van of er plaats is).

Expo ruimte Orientalis

In Orientalis hebben we in het Sanhedrin een KUSruimte met de portretten en enkele werken van de tentoonstellingen die we in 2018 hadden. Portretten van Frans Eppink, schilderijen en fine artfoto’s van Geert Lemmers en werk van Diederik Grootjans. KUS geeft hier 13 en 20 oktober van 13-16 uur workshops waar we samen met bezoekers, kinderen en volwassenen, een kunstwerk ‘Samenleven?’ en ‘Help, we leven samen’ maken.

Boot van Ria Roerdink

Gratis2dekansje van Diederik Grootjans

Opening Tentoonstelling Kunst van Samenleven in Orientalis in 2018 met de Molukse Tifa en Menarigroep en naast burgemeester Bruls, wethouder Velthuis en dichter Qader Shafiq zo'n honderd bezoekers.

Het lied 'De Vrede van Nijmegen' van Mark Schilders:

Je bent verschillend van een ander

maar die is nooit jouw tegendeel
ben je het zat nu, al het vluchten
voor je eigen spiegelbeeld...

Zet die ene stap en ga het aan
want wie de vreemde leert verstaan
brengt de hemel naar beneden

In jouw vreemde land aan de overkant
alleen jouw stap, alleen jouw hand
vind ik mezelf in jou terug

en de wereld is zo mooi vanaf de brug

Ambassadeurs van Stichting KUS zijn:

Huub en Adelheid Kortekaas, beeldend kunstenaars, ontwerpers Tempelhof

Qader Shafiq, directeur Bureau Wijland

Guus de Klein, ruim twintig jaar directeur Circus Colorful City vanaf 1993

Marjolein Pieks, tot september 2018 dé vertolkster van Mariken van Nieumeghen

Contact: stichtingkus@gmail.com, 06-18194393

Rekeningnummer: NL69TRIO0338949291 t.n.v. Stichting KUnst van Samenleven, Nijmegen.

Giften om onze activiteiten te kunnen uitvoeren worden zeer op prijs gesteld.

De Stichting heeft de ANBI-status.

Illustratie: Josee Tesser

!

Partners: Huis van Compassie, Nijmegen Stad van Compassie

Gesteund door:

Bijdragen van Budget Wijkactiviteiten/bewonersinitiatieven en vrijwilligersfonds van de gemeente Nijmegen